Service, UNDERHÅLL & utbildning

Driftsäkerhet alltid i fokus 

Precis som bussar, lastbilar och andra tunga fordon behöver även tvättsystem löpande service och underhåll för att fungera optimalt.


Tillsammans med våra kunder bygger vi hållbara partnerskap där vi hela tiden strävar efter att maximera driftsäkerheten. En mycket viktig del i detta är vår erfarna och kompetenta serviceorganisation.


Kontakta oss via mail service@westmatic.se eller via telefon 0570- 72 76 20

Quicksupport genom TeamViewer

Vår tekniska support i Arvika är tillgänglig via e-post och telefon alla vardagar under kontorstid 07.00-16.00

Service, underhåll och support säkrar driften

Vi erbjuder förebyggande service där antal besök och omfattning anpassas helt efter er situation med tanke på bland annat antal tvättar per år och systemets utformning.


Med ett stort antal ambulerande servicetekniker på vägarna kan vi också snabbt vara på plats för avhjälpande underhåll om tvättsystemet av någon anledning, till exempel en påkörning, skulle sluta fungera. Alla servicetekniker är försedda med personliga servicebussar utrustade med egna reservdelslager. I de fall reservdelarna i servicebussarna inte räcker till så har vi ett välfyllt centrallager i Arvika med nästan 14 000 artiklar att hämta delar från.


Eventuella driftstopp prioriteras alltid först med ambitionen att minimera olägenheter för våra kunder.

Serviceavtal efter behov

I dagsläget har vi upprättat serviceavtal för de flesta av våra tvättsystem som är i drift. Beroende på hur många tvättar som görs i respektive anläggning anpassas normalt antalet besök per år till ett, två eller fyra. Som avtalskund har man förtur samt reducerade priser på avhjälpande service. 


Vi erbjuder även totalserviceavtal där vi tar ett helhetsgrepp på tvätthallen. Bland annat tar vi då hand om rengöring av hallen, fyller på kem, kontrollerar marktankar etc.


Kontakta vår serviceavdelning för mer information >>

Förlängd garanti

Tvättsystem från Westmatic levereras som standard med ett års garanti i enlighet med leveransvillkor NLM 19. Genom att komplettera leveransen med serviceavtal och tvättmedel från Westmatic kan avtal om garanti upp till totalt 4 år avtalas.


Med Westmatic serviceavtal:

  • säkerställs att service utförs med utbildad personal och enligt tidplan


Med Westmatic tvättmedel:

  • säkerställs optimalt tvättresultat samtidigt som miljön och tvättutrustningen inte tar skada.


Ett hållbart koncept för lång livslängd!

En viktig förutsättning för att tvättsystemen ska fungera optimalt är att driftpersonalen har den kunskap som krävs.

Utbildning för driftsäkerhet

En viktig förutsättning för att tvättsystemen ska fungera optimalt är att driftpersonalen har den kunskap som krävs.

Dessutom är det som alltid med stora rörliga maskinutrustningar väldigt viktigt med säkerheten.


Vi erbjuder därför ett antal olika utbildningar för såväl utbildning av ny personal som fortbildning av erfaren personal.


Några exempel på utbildningspaket:

  • Tvättanläggningen – Hur utrustningen fungerar 
  • Tvättutbildning – Hur fordon tvättas effektivt och ekonomiskt 
  • Tvättmedel (kem) – Användning, dosering och kostnadseffektivitet 
  • Brunnsystem – Vattenflöden, oljeavskiljare, filter, pH och vattenåtervinning 
  • Wash – Tvätthallsadministration, drift, styrning, uppföljning och ekonomi.

Clean & Green

Westmatics tvättanläggningar är utvecklade och konstruerade för att överträffa några av världens strängaste bestämmelser för användning av vatten och kraftresurser. Tillverkade i Sverige för marknader med extrema klimat – från hetta till kyla. Westmatics system använder mindre vatten, kemikalier och elektricitet jämfört med konkurrenade system. Våra munstycken är konfigurerade för att använda upp till 50% mindre vatten samtidigt som våra högeffektiva motorer kräver mindre el.

Share by: