Vid en anläggning som i åtminstone tio år haft Westmaticmaskin och alltid bra vattenvärden att rapportera till kommunen, upptäckte vi helt plötsligt skyhöga zink-värden för sitt vattenprov som vi planenligt tog runt årsskiftet. Tillsammans med kunden kunde vi tack vare klurighet och erfarenhet, härleda varifrån avvikelsen uppkommit.
De flesta som kommer för att tvätta kommer samma väg, där nya vägräcken och vajerräcken av galvaniserat stål hade monterats. Vintertid urlakas zink ur dessa och hamnar på fordonen.
Vi vet om och har beredskap för att hantera problem som uppstår efter hand och kan åtgärda dessa med olika justeringar i reningsverket. Andra problem kan vi förutse innan anläggningen tas i drift. Kommer vi bara in tidigt i projekteringsfasen, kan vi bidra med vår specialistkompetens som i slutänden besparar kunden både pengar och komplikationer.
Arkitekter vill skapa snygga och funktionella byggnader, där all teknik som ventilation, belysning, etc, krigar om utrymme. Man saknar ofta erfarenhet kring fordonstvättar och missar därför viktiga detaljer. Det behövs bla stora mängder rör av olika slag som förläggs i mark och i grundplattan. Dessa behövs exempelvis för att flytta väldigt stora vattenflöden mellan tvätthall, marktanksystem och teknikrum.
I tvätthallar används ofta gallerdurk för att undvika halkrisk på blöta golv, vilket ur arbetsmiljösynpunkt naturligtvis är högst rimligt. Men är denna av galvaniserat stål ökar detta också halten zink i vattnet. När vi kommer in i projekteringen i ett tidigt skede påtalar vi alltid detta och rekommenderar i stället gallerdurk av komposit för att slippa dessa utfällningar, men har byggare och konstruktörer innan oss specificerat galvaniserat är det ibland svårt att påverka.
Min starka rekommendation är att ta in oss tidigt i projekten, ju tidigare desto bättre.
Det bidrar till en effektivare projekteringsprocess med färre kompromisser som leder till lägre byggkostnad och mindre miljöpåverkan.
Dela vidare